PROGRAM
WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
Szkoły Podstawowej im. Ziemi Zawichojskiej
w Zespole Szkoły i Przedszkola
w Zawichoście
Podstawa prawna:
Rozdział I
Nasza szkoła jest nowoczesną, przyjazną placówką, przygotowującą uczniów do kontynuowania nauki na kolejnym etapie edukacyjnym. Program Wychowawczo – Profilaktyczny jest ukierunkowany na ucznia i jego potrzeby, umożliwiając mu jego rozwój.
Dążeniem Szkoły Podstawowej im. Ziemi Zawichojskiej w ZSiP w Zawichoście jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój.
Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
Rozdział II.
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
W ramach działalności wychowawczej szkoła podejmuje działania:
1) współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności
i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
2) kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
3) współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości
4) wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
5) kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów – nauczycieli, wychowanków – wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców – rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
6) kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach
z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
7) przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
8) wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych,
9) kształtowanie u uczniów patriotycznych postaw – rozbudzenie poczucia odpowiedzialności za losy ojczyzny.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności
u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Zadania profilaktyczne programu to:
Rozdział III.
OBSZAR ROZWOJU INTELEKTUALNEGO
OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO:
OBSZAR ROZWOJU FIZYCZNEGO
OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO
Wychowanie do wartości
Obszar rozwoju |
Zadania |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Sfera intelektualna |
Tworzenie warunków rozwoju indywidualnych zainteresowań. |
Indywidualna praca z uczniem wybitnie uzdolnionym- przygotowanie go do konkursu. Organizacja i uczestnictwo w różnego rodzaju konkursach. Prowadzenie zajęć dodatkowych: Kółko misyjno – regionalne, SKS |
Wychowawcy, |
Przygotowanie uczniów do praktycznego wykorzystania wiedzy. |
Nauczanie informatyki od I klasy. Korzystanie z różnorodnych źródeł informacji- wykonywanie projektów. Odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci |
Nauczyciele informatyki, nauczyciele prowadzący zajęcia. |
|
Sfera społeczna |
Wzajemne poznanie się.
|
Udział dzieci w zabawach integrujących grupę lub zespół klasowy. Udział w uroczystościach szkolnych i klasowych. |
Wychowawcy, |
Poznanie reguł zachowania w miejscach publicznych.
|
Dzieci poznają formy dobrego zachowania Biorą udział w imprezach kulturalnych z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i dobrego zachowania |
Wychowawcy, |
|
Wdrażanie ucznia do samodzielności. |
Nauka samodzielnego wykonywania czynności samoobsługowych, zachęcanie do samodzielnej pracy na lekcji i w domu. Nauka i wdrażanie do samodzielnego korzystania z biblioteki szkolnej- uczniowie poznają zasoby i zachęcani są do czytelnictwa.
Nauka i wdrażanie do samodzielnego korzystania ze świetlicy |
Wychowawcy, |
|
Przeciwdziałanie agresji i przemocy utrudniającym życie we współczesnym świecie |
Praca nad sobą w celu zbudowania postawy życzliwości Uczestnictwo w zajęciach mających na celu wyeliminowanie niepożądanych zachowań. |
Wychowawcy, pedagog szkolny, pracownicy PPP |
|
Uwrażliwianie na potrzeby innych ludzi |
Uczestnictwo w akcjach charytatywnych organizowanych w szkole Uważność w kontaktach z rówieśnikami, dostrzeganie problemów innych- tematyka podejmowana podczas omawiania utworów literackich. |
Wychowawcy, pedagog, nauczyciele, osoby odpowiedzialne za organizację akcji charytatywnych. |
|
Sfera fizyczna |
Bezpieczeństwo
|
Zapoznanie uczniów z regulaminami obowiązującymi w szkole Organizowanie pogadanek, zajęć warsztatowych dotyczących bezpieczeństwa. Zapoznanie uczniów z telefonami alarmowymi, z zasadami pierwszej pomocy. Współpraca z ratownikami medycznymi i przedstawicielami policji. Zapoznanie z zasadami BHP na lekcjach. |
Wychowawcy, policja, ratownicy medyczni |
|
Propagowanie zdrowego stylu życia.
|
Praca na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych o tematyce prozdrowotnej. Uczestnictwo w konkursach profilaktycznych. Realizacja programów propagujących zdrowy styl życia Uczestnictwo w zawodach i turniejach sportowych. Uświadamianie konsekwencji i zagrożeń wynikających z używania substancji psychoaktywnych. Ostrzeganie przed osobami rozpowszechniającymi tego rodzaju substancje. |
Nauczyciele prowadzący zajęcia, wychowawcy |
Sfera emocjonalna |
Eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi oraz trudnościami w kontaktach |
Organizacja zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, logopedycznych, zawierających elementy z socjoterapii, integracji sensorycznej. Indywidualne rozmowy z pedagogiem. Współpraca z PPP. |
Dyrektor, wychowawcy, pedagog szkolny, pracownicy PPP |
Pomoc rodzicom, nauczycielom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
|
Bieżące informowanie rodziców o sytuacji dziecka w szkole i poza nią. Dostarczenie aktualnych informacji rodzicom, nauczycielom, opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych poprzez spotkania ze specjalistami. Indywidualne rozmowy z uczniem i rodzicem.
Konsultacje dla rodziców. Podejmowanie wspólnych inicjatyw Zapoznanie rodziców z Powszechną Deklaracją Praw Człowieka, Statutem Szkoły, regulaminami, programami realizowanymi w szkole. Udostępnianie wykazu instytucji, gdzie można uzyskać pomoc specjalistyczną.
Doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców Podejmowanie wspólnych inicjatyw w zakresie rozwiązywania |
Wychowawcy, |
|
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.
|
Ochrona ofiar przemocy: rozmowa z uczniem, konsultacje z rodzicami, w razie konieczności wszczęcie procedury „Niebieskiej karty”. Rozmowy w klasach na temat przemocy. |
Wychowawcy, |
|
Sfera rozwoju duchowego Wychowanie do wartości
|
Kształtowanie postaw obywatelsko- patriotycznych.
|
Uczniowie kultywują tradycje związane z Małą Ojczyzną, krajem. Angażują się w obchody nadania imienia szkole. Poznają symbole narodowe i europejskie a także związane z Małą Ojczyzną: herb Zawichostu i postać patronki miasta- bł. Salomei. Uczestniczą w uroczystościach o charakterze patriotycznym ze szczególnym uwzględnieniem 100- lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. |
Wychowawcy, nauczyciele przygotowujący uroczystości |
|
Tolerancja dla inności. Poszanowanie praw dziecka i praw człowieka
|
Zapoznanie uczniów z Prawami Dziecka. Poinformowanie o osobach i instytucjach świadczących pomoc Zorganizowanie zajęć na temat tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka.
|
Wychowawcy, |
Organizacja zajęć wychowawczo – profilaktycznych dla uczniów klas IV – VIII.
Obszar rozwoju |
Zadania |
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Sfera intelektualna |
Rozpoznanie |
Przeprowadzanie w klasach diagnoz, ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy. |
nauczyciele, wychowawcy |
Rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów. |
Przygotowanie propozycji prowadzenia zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, warsztatów, konkursów, wyjścia do muzeum, teatru, Prowadzenie przez nauczycieli zajęć lekcyjnych z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy. |
nauczyciele, wychowawcy
dyrektor
|
|
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień. |
Zajęcia z orientacji zawodowej. |
nauczyciel doradztwa zawodowego, wychowawcy, |
|
Kształtowanie postawy twórczej. |
Udział w konkursach rozwijających talenty, programach artystycznych na uroczystości szkolne i środowiskowe. |
wychowawcy, organizatorzy konkursów, nauczyciele przygotowujący uczniów |
|
Kształcenie samodzielnego formułowania
|
Warsztaty z pedagogiem na lekcjach wychowawczych – w razie potrzeby prowadzone przez pracownika PPP.
|
wychowawcy pedagog pracownik PPP |
|
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewnętrznych. |
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, szkolne konkursy, nagradzanie za najwyższą średnią i najlepszą frekwencję. |
wychowawcy, nauczyciele organizujący konkursy, dyrektor |
|
Uczenie planowania |
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. |
pedagog szkolny, wychowawcy |
|
Sfera duchowa Wychowanie do wartości |
Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej. |
Działalność charytatywna, wolontariat szkolny. Rozmowy z uczniami na temat konieczności poszanowania każdego człowieka podczas lekcji wychowawczych oraz podobnej tematyki podejmowanej na innych zajęciach. |
opiekunowie samorządu szkolnego, wychowawcy, nauczyciele przedmiotów |
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu. |
Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych, ze szczególnym uwzględnieniem 100 rocznicy Odzyskania Niepodległości, lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu, wycieczki, poznawanie historii miasta, jego zabytków, znaczenia jego herbu i patronki miasta. |
nauczyciele wskazani jako odpowiedzialni za poszczególne działania, wychowawcy, nauczyciel historii |
|
Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postawy tolerancji |
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, wycieczki, lekcje geografii, historii. |
nauczyciele przedmiotowi, wychowawcy |
|
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję.
|
Spotkanie grupowe lub indywidualne z pedagogiem szkolnym, pracownikiem PPP. Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. Rozmowy z uczniami przy okazji omawiania podobnych treści na innych przedmiotach.
|
pedagog szkolny, pracownicy PPP, wychowawcy, nauczyciele przedmiotów
|
|
Promowanie zdrowego stylu życia.
|
Dzień Sportu, zajęcia o zdrowym stylu odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka, oraz szkodliwości stosowania używek prowadzone przez wychowawców , udział w akcjach, konkursach oraz zajęciach, spektaklach profilaktycznych, dotyczących promowania zdrowego stylu życia. |
nauczyciele biologii, przyrody wychowawcy klas, organizatorzy konkursów |
|
Sfera społeczna |
Kształtowanie przekonania o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej, a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły. |
Omówienie zasad Statutu Szkoły i regulaminów szkolnych, lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. |
wychowawcy |
Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu oraz efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.
Uczenie zasad samorządności |
Lekcje wychowawcze z udziałem pedagoga szkolnego – w razie potrzeby. Podejmowanie działań w grupach w czasie zajęć lekcyjnych.
Wybory do Samorządu Uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory opiekunów Samorządu Uczniowskiego. |
pedagog szkolny, wychowawcy, nauczyciele przedmiotów
wychowawcy, opiekunowie samorządu |
|
Doskonalenie kultury osobistej. |
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, lekcje techniki, zajęcia świetlicowe. Kultura spożywania posiłków w stołówce szkolnej, podczas uroczystości klasowych. |
wychowawcy, nauczyciel techniki, kierownik świetlicy, nauczyciele świetlicy |
|
Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego. |
Udział w obchodach Dnia Ziemi. Udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt, wycieczki krajoznawcze. Lekcje biologii, geografii i przyrody poświęcone tej tematyce. Działalność kółka przyrodniczego |
wychowawcy, nauczyciel geografii, biologii i przyrody, samorząd uczniowski, wolontariat, opiekun kółka przyrodniczego |
|
Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej. |
Warsztaty dla uczniów klas VII – VIII prowadzone w ramach zajęć doradztwa zawodowego przez nauczyciela doradztwa zawodowego, nauka poszukiwania pracy, analizy ofert, nauka wypełniania dokumentów związanych z podjęciem pracy zawodowej, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej przed podjęciem pracy. |
nauczyciel doradztwa zawodowego |
|
Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.
Zwiększenie współpracy |
Analiza frekwencji uczniów. Systematyczne informowanie rodziców o absencji uczniów, wywiadówki, dni otwarte, indywidualne spotkania z rodzicami.
|
wychowawcy, dyrektor |
|
Sfera emocjonalna |
Nauka nabywania świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości. |
Warsztaty dla uczniów prowadzone przez specjalistów z PPP, lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce z udziałem pedagoga szkolnego. |
pedagog szkolny, pracownicy PPP |
Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły |
Zajęcia integracyjne w klasach, lekcje wychowawcze. Indywidualne rozmowy z pedagogiem szkolnym. |
wychowawcy, pedagog szkolny
|
Rozdział IV
Zasady ewaluacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkoły Podstawowej w Zespole Szkoły i Przedszkola w Zawichoście w dniu 3 października 2018r.