Strona główna
Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny

Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny

Szkolny Program Wychowawczo Profilaktyczny

Szkoły Podstawowej im. Ziemi Zawichojskiej w Zawichoście

w Zespole Szkoły i Przedszkoli w Zawichoście

na rok szkolny 2023/24

 

Podstawa prawna:

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
  • Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.).
  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.).
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).
  • Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1119 ze zm.).
  • Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 2050 ze zm.).
  • Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 276 ze zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1604).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 13 lipca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. z 2023 r. po.1367) – zmiana w zakresie § 13 (dot. Modyfikacji programu wychowawczo – profilaktycznego).
  • Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024.
  • Statut Zespołu Szkoły i Przedszkoli w Zawichoście.

 

Ponadto wykorzystano:

  • Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego” – sporządzony na zlecenie MEiN (oparty na wynikach badań wśród uczniów, rodziców, nauczycieli w okresie kwiecień 2020 – styczeń 2021).

Wstęp

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej im. Ziemi Zawichojskiej w Zawichoście opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze Statutem szkoły w tym warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego. Istotą działań wychowawczych
i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze intelektualnej, moralnej, społecznej, emocjonalnej i ochrony zdrowia psychicznego. Proces wychowania jest wzmacniany
i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.

Program powstał w oparciu o:

  • dotychczasowe doświadczenia szkoły;
  • konsultacje z rodzicami, uczniami i nauczycielami dotyczące głównych problemów wychowawczych i profilaktycznych w szkole i środowisku;
  • przewidywane zmiany w szkole, środowisku i kraju, mogące mieć wpływ na proces wychowania.

 

Podstawowym celem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.

Podstawowe zasady realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:

  • powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
  • zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
  • respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
  • współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji
    i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
  • współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
  • inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).
  1. Misja i wizja szkoły.

               Nasza szkoła jest nowoczesną, przyjazną placówką, przygotowującą uczniów
do kontynuowania nauki na kolejnym etapie edukacyjnym. Program Wychowawczo
– Profilaktyczny jest ukierunkowany na ucznia i jego potrzeby, umożliwiając mu jego rozwój.

  • Dążymy do wychowania ucznia mającego świadomość, że jest członkiem społeczności szkolnej.
  • Uczymy kochać, szanować, żyć kulturą i tradycją narodu polskiego i regionu
    w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych.
  • W wychowaniu kierujemy się wartościami: Bóg, Honor, Ojczyzna, Nauka- zamieszczonymi na sztandarze naszej szkoły.
  • Wychowujemy ucznia świadomego i odpowiedzialnego, posiadającego wiedzę
    i umiejętności konieczne do przyszłego funkcjonowania we współczesnym świecie, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata.
  • Kształtujemy postawy odpowiedzialności za siebie i innych.
  • Zwracamy szczególną uwagę na rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy naszych uczniów.
  • Dbamy o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły oraz rodziców.
  • Szeroko promujemy edukację prozdrowotną, ekologiczną, informatyczną i językową.
  • Dbamy o bezpieczeństwo i celowe wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych przez uczniów.
  • Przeciwdziałamy pojawianiu się zachowań ryzykownych

Wysoki priorytet ma także profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów po wygaśnięciu epidemii COVID-19. Misją szkoły jest „osiągnięcie zaburzonej równowagi między przewartościowanym nauczaniem a niedowartościowanym wychowaniem uzupełnianym o profilaktykę” (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego.”).

II. SYLWETKA ABSOLWENTA

Dążeniem szkoły jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:

  • kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
  • zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
  • szanuje siebie i innych, jest odpowiedzialny za siebie i innych,
  • prezentuje aktywną postawę w promowaniu dbałości o środowisko naturalne,
  • zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły,
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia,
  • zna i rozumie zasady współżycia społecznego,
  • jest tolerancyjny,
  • korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia
    i technologie informatyczne, dokonuje krytycznej analizy informacji dostępnych
    w Internecie
  • jest ambitny, kreatywny, odważny, samodzielny,
  • posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
  • zna zasady ochrony zdrowia psychicznego,
  • rozumie związek między pogorszeniem się stanu zdrowia psychicznego
    a podejmowaniem zachowań ryzykownych i problemów z tym związanych (np. stosowanie substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych, przemocy),
  • szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
  • jest odporny na niepowodzenia,
  • integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole,
  • inne (ważne z perspektywy przyjętych wartości oraz celów wychowawczych
    i profilaktycznych szkoły).

 III. CELE OGÓLNE

Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

  • intelektualnej – ukierunkowanej na uzdolnienia i zainteresowania uczniów, kształtowanie postawy twórczej, umiejętności wyrażania sądów, planowanie
    i wyrównywanie szans.
  • moralnej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości,
    w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu, dostrzegania potrzeb drugiego człowieka, rozwijanie postawy tolerancji
    i poczucia bezpieczeństwa uwzględniając uczniów z Ukrainy
  • społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej (sytuacja kryzysowa uczniów z Ukrainy), wzmacnianie poczucia własnej wartości.
  • emocjonalnej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób
    z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów
    w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
  • ochrony zdrowia psychicznego – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia
    i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia
    i podejmowanie zachowań prozdrowotnych, reintegrację, wsparcie dla uczniów z depresją, świadomość niebezpieczeństwa związanego z korzystaniem z Internetu, telefonu i portali społecznościowych.

Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:

  • współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
  • kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje
    w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
  • współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
  • wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
  • kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
  • kształtowanie u uczniów postawy akceptacji i ciekawości poznawczej wobec różnic kulturowych prezentowanych przez uczniów – cudzoziemców ( w tym uczniów z Ukrainy),
  • doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
  • wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
  • kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału
    w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów
    w życiu społecznym,
  • przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej
    i światowej,
  • wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych
  • wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”).

Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowaniu wiedzy
i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli
i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

  • poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków
    w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
  • rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
  • doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży,
  • poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej (z uwzględnieniem działań wojennych na terenie Ukrainy) na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,
  • kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
  • kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków
    w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
  • poszerzanie wiedzy uczniów na temat przeciwdziałania chorobom cywilizacyjnym,
  • prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli
    i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
  • doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego,
  • poszerzanie wiedzy uczniów na temat konsekwencji nadużywania multimediów (uzależnienie cyfrowe),
  • doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki uzależnienia od multimediów.

Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń
i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, wpływu niskiego poziomu kondycji psychicznej na funkcjonowanie w życiu, skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:

  • dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych
    i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych
    i innych zagrożeń cywilizacyjnych,
  • udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów
    i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  • udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów
    i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych, jako skutków sytuacji traumatycznych i kryzysowych (np. działania wojenne na Ukrainie),
  • przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych
    z naruszeniem przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
  • informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów
    o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz
    o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią oraz uzależnieniami od innych środków zmieniających świadomość,
  • udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów
    i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku uzależnienia cyfrowego (np. możliwość udziału w Pilotażowym Programie skierowanym do dzieci i młodzieży uzależnionych od nowych technologii cyfrowych, rekomendowanym przez NFZ
    i Ministerstwo Zdrowia),
  • udostępnienie informacji o możliwościach różnorodnego wsparcia uczniów z Ukrainy.

Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.

Działalność profilaktyczna obejmuje:

  • wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  • wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na zachowania ryzykowne,
  • wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
  • wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły,
  • wspieranie uczniów i wychowanków, u których zaobserwowano uzależnienie od technologii cyfrowych, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły (np. przekierowywanie ich uwagi na rozwój indywidualnych zainteresowań oraz angażowanie uczniów do aktywności w różnych dziedzinach). Uświadamianie uczniom właściwego korzystania z komunikatorów internetowych.

Działania te obejmują w szczególności:

  • realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych,
  • przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby,
    w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności
    i satysfakcji życiowej,
  • kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
  • poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji, objawów uzależnienia od technologii cyfrowych, objawów chorób cywilizacyjnych (np. nadwaga, brak aktywności fizycznej),
  • doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów
    i wychowanków zachowań ryzykownych, włączenie do współpracy pracowników poradni psychologiczno – pedagogicznej i Policji,
  • włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET),
    o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.

W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:

  • wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
  • wzbudzanie poczucia przynależności do grupy, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów
    z Ukrainy,
  • odbudowanie i umacnianie u uczniów prawidłowego funkcjonowania
    w grupie społecznej w szkole, klasie (reintegracja),
  • rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
  • budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
  • przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
  • przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
  • troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli
    i rodziców,
  • minimalizowanie negatywnych skutków sytuacji kryzysowej wywołanej działaniami wojennymi na terenie Ukrainy, w jakiej znaleźli się uczniowie przybyli z tego państwa.

 

Zadania profilaktyczne programu to:

  • zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
  • znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
  • promowanie zdrowego stylu życia,
  • kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
  • rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu
    i narkotyków),
  • eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
  • niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji i komunikatorów internetowych,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
  • uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem
  • uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych.

 

IV. STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH

Dyrektor szkoły:

  • stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
  • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej
    i opiekuńczej szkoły,
  • inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań
    w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
  • stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń
    i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej
    i innowacyjnej szkoły,
  • współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
  • czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
  • nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
  • motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,
  • monitoruje współpracę pedagoga specjalnego z nauczycielami, wychowawcami, innymi specjalistami oraz umacnia wspierającą rolę pedagoga specjalnego
    w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności
    w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
  • stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
  • inspiruje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych wzajemnych relacji
    w środowisku szkolnym, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,
  • dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą, a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem,
  • dokonuje analizy obciążeń nauczycieli, wychowawców i pedagogów czynnościami formalnymi (np. prowadzeniem dokumentacji uzupełniającej, sprawozdań),
    w miarę możliwości redukuje ich ilość, analizuje dotychczasowe procedury
    i regulaminy, aby odciążyć kadrę na rzecz tworzenia warunków do nawiązywania indywidualnych relacji z uczniami i klasami (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania
    i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”),
  • czuwa nad wykorzystaniem lekcji wychowawczych do budowania systemu wsparcia psychicznego uczniów – wg Raportu Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego” rekomendowane są „zwykłe rozmowy, zainteresowanie przeżyciami uczniów, proste zabawy integracyjne, wstępne rozpoznanie dotyczące liczby uczniów o bardzo złej kondycji psychicznej”,
  • czuwa nad intensyfikowaniem współpracy nauczycieli i wychowawców z pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
  • czuwa nad wykonywaniem zadań przez specjalistów szkoły – pedagog specjalny, pedagog, psycholog i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem dla nauczycieli, wspierać ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
  • nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.

Rada pedagogiczna:

  • uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami,
  • dostosowuje wymagania związane z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej z osłabionej kondycji psychicznej uczniów oraz niższej efektywności zdalnego nauczania (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”),
  • dokonuje wyboru programów profilaktycznych wspierających uczniów psychicznie i uczących umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami czasu epidemii oraz adaptacji do zmieniających się warunków nauki,
  • opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go
    w porozumieniu z Radą rodziców,
  • opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli
    w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją
    i uzależnieniami od technologii cyfrowych,
  • uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
  • uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.

Nauczyciele:

  • współpracują z wychowawcami klas, innymi nauczycielami, pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
  • reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
  • reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
    w tym uzależnień od technologii cyfrowych,
  • przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją,
  • udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, skutków długotrwałej izolacji społecznej,
  • wspierają uczniów – cudzoziemców w pokonywaniu trudności związanych
    z wcześniejszym kształceniem za granicą oraz różnicami kulturowymi, w tym uczniów
    z Ukrainy w szczególności z powodu sytuacji kryzysowej, w jakiej się znaleźli,
  • zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
  • kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
  • rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach
    w nauce na swoich zajęciach,
  • wspierają zainteresowania, pasje i rozwój osobowy ucznia,

Wychowawcy klas:

  • diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
  • rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie ochrony zdrowia psychicznego, w tym zagrożenia wynikające z długotrwałej izolacji społecznej i z sytuacji kryzysowej uczniów ukraińskich,
  • rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów, w tym czynników chroniących
    i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych, a także nadużywaniem technologii cyfrowych,
  • na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych
    w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
  • przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
  • zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym
    i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
  • oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami – uwzględniają trudności w funkcjonowaniu uczniów w szkole wynikające z długotrwałej izolacji,
  • współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem specjalnym, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi
    z uczniami o specjalnych potrzebach,
  • wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
  • rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
  • dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,
  • podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
  • współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
  • podejmują działania w zakresie poszerzania własnych kompetencji wychowawczych.

Pedagog specjalny, m.in.:

współpracuje z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, rodzicami
i uczniami:

  • w rekomendowaniu dyrektorowi działań w zakresie zapewnienia aktywnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz tworzeniu warunków dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami,
  • w prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych
    z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
  • w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
  • udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy
    z uczniami,
  • współpracuje, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami (m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi szkołami
    i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny),
  • przedstawia radzie pedagogicznej propozycje w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wymienionych wyżej zadań.

Pedagog szkolny/psycholog:

  • diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,
  • uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
  • zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
  • współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego,
  • zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
  • współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
  • współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły
    i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym
    z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
  • wspiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami
    w identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także
    w udzielaniu im wsparcia,
  • rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
  • aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
  • promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia.

Rodzice:

  • współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny,
  • uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
  • uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
  • uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
  • zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
  • współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
  • dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
  • Rada Rodziców ‒ uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.

Samorząd uczniowski:

  • jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami
    i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
  • uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
  • uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
  • współpracuje z Radą Pedagogiczną,
  • prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
  • reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
  • propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
  • dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
  • może podejmować działania z zakresu wolontariatu,
  • wybrani przedstawiciele samorządu uczniowskiego ( poczet sztandarowy) reprezentuje szkołę w uroczystościach szkolnych i środowiskowych.

VI. SZCZEGÓŁOWE CELE WYCHOWAWCZE DO REALIZACJI W ROKU SZKOLNYM 2023/2024

Obszar rozwoju intelektualnego:

  • Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.
  • Zwiększenie udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania.
  • Wyrównywania szans edukacyjnych uczniom potrzebującym wsparcia.

 

Obszar rozwoju moralnego:

  • Upowszechnienie wiedzy na temat ważnych wydarzeń z przeszłości naszego kraju oraz historii, tradycji, kultury regionu.
  • Wzmacnianie u uczniów przekonania, że każdy człowiek zasługuje na szacunek niezależnie od: pochodzenia, statusu materialnego, wyznawanego systemu wartości.
  • Zapoznanie uczniów z zasadami zdrowego stylu życia i motywowanie do podejmowania w życiu codziennym zachowań prozdrowotnych.

 

Obszar rozwoju społecznego:

  • Systematyczna praca nad tworzeniem poprawnych relacji wśród uczniów w zespołach klasowych.
  • Zapoznanie uczniów z obowiązującymi w życiu społecznym normami oraz egzekwowanie ich przestrzegania.
  • Uwrażliwianie na pomoc potrzebującym i włączanie uczniów w struktury wolontariatu.
  • Uwrażliwianie na sytuację kryzysową, w jakiej znaleźli się uczniowie przybyli do nas z Ukrainy.

Obszar rozwoju emocjonalnego:

  • Motywowanie uczniów do pracy nad sobą i rozwijaniem swoich możliwości
    i rozpoznawaniem emocji.
  • Nauka radzenia sobie z niepowodzeniami.

Obszar ochrony zdrowia psychicznego:

  • Umacnianie u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucie wspólnoty, integracja.
  • Nabywanie świadomości o niebezpieczeństwach zawiązanych z korzystaniem
    z Internetu, telefonu, portali społecznościowych.

 

 VII. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ

SFERA Zadania Forma realizacji Osoby odpowiedzialne
INTELEKTUALNA Rozpoznanie
i rozwijanie możliwości, uzdolnień
i zainteresowań uczniów
Przeprowadzanie w klasach diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracyProwadzenie zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, warsztatów, konkursów, udział w wystawach i życiu kulturalnym miastaPrzygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły i w środowisku lokalnym nauczyciele, wychowawcy, dyrektor
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień Zajęcia z orientacji zawodowej wychowawcy, nauczyciel doradztwa zawodowego
Kształtowanie postawy twórczej Udział w konkursach rozwijających talenty, programach artystycznych na uroczystości szkolne i środowiskowe. wychowawcy, organizatorzy konkursów, nauczyciele wskazani jako odpowiedzialni za poszczególne działania,
Kształcenie samodzielnego formułowania
i wyrażania sądów
Warsztaty z pedagogiem na lekcjach wychowawczych – w razie potrzeby prowadzone przez pracownika PPP. wychowawcy, pedagog, współpraca z pracownikami PPP
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewnętrznych Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce wychowawcy, dyrektor
Uczenie planowania
i dobrej organizacji własnej pracy 
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, praktyczne sposoby zarządzania czasem na warsztatach prowadzonych przez pedagoga szkolnego pedagog, wychowawcy 
Stwarzanie możliwości osiągnięcia lepszych wyników, wyrównywania szans edukacyjnych uczniom z problemami ze szczególnym uwzględnieniem uczniów przybyłych z Ukrainy. Realizowanie założeń edukacji włączającej.Prowadzenie zajęć dydaktyczno- wyrównawczych i korekcyjno – kompensacyjnych.   nauczyciele, specjaliści
MORALNA Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej Działalność charytatywna, wolontariat szkolny  opiekunowie samorządu szkolnego, wolontariatu, wychowawcy
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego
i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów
i wzorców moralnychPoznanie kultury rodzimej, zaznajamianie
z kulturą regionu.
Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych, lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu, wycieczki, poznawanie historii regionu, jego zabytków, znaczenia jego herbu i patronki miasta. nauczyciele wskazani jako odpowiedzialni za poszczególne działania, wychowawcy, nauczyciel historii 
Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, lekcje geografii i historii, wycieczki nauczyciele przedmiotowi, wychowawcy 
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję  Spotkanie grupowe lub indywidualne z pedagogiem szkolnym, psychologiem, pracownikiem PPP.Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. Rozmowy z uczniami przy okazji omawiania podobnych treści na innych przedmiotach.Zapoznanie uczniów z Prawami Dziecka. pedagog, psycholog  

 

wychowawcy, nauczyciele przedmiotów, współpraca z pracownikami PPP

Bezpieczeństwo Zapoznanie uczniów z regulaminami obowiązującymi w szkole.Organizowanie pogadanek, zajęć warsztatowych dotyczących bezpieczeństwa. Zapoznanie uczniów z telefonami alarmowymi, z zasadami pierwszej pomocy.

Zajęcia we współpracy z ratownikami medycznymi i przedstawicielami Policji.

Zapoznanie z zasadami BHP na lekcjach.

wychowawcy, nauczyciele, współpraca z Policją, ratownikami medycznymi
 Promowanie zdrowego stylu życia  Dzień Sportu. Zajęcia o zdrowym stylu życia, zdrowym odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka. Zajęcia o szkodliwości stosowania używek prowadzone przez wychowawców.  Udział w akcjach, konkursach oraz zajęciach, spektaklach profilaktycznych, dotyczących promowania zdrowego stylu życia. nauczyciel biologii i wychowania fizycznego, wychowawcy, pedagog
SPOŁECZNA Poznanie reguł zachowania w miejscach publicznych. Uczenie samodzielności. Poznawanie form dobrego zachowania w ramach zajęć edukacyjnych oraz stosowanie ich
w sytuacjach codziennych.Zwracanie uwagi na stosowanie zwrotów grzecznościowych. Udział w imprezach kulturalnych
z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i dobrego zachowania.Wdrażanie uczniów do samodzielności (samodzielne korzystanie z biblioteki, świetlicy i stołówki szkolnej)
wychowawcy, nauczyciele
Kształtowanie przekonania
o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej,
a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły
Omówienie zasad statutu szkoły i regulaminów szkolnych. Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. wychowawcy
Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych
i rozumienia ich poglądów.Uczenie zasad samorządności
i demokracji 
Lekcje wychowawcze z udziałem pedagoga, psychologa – w razie potrzeby.Podejmowanie działań w grupach w czasie zajęć lekcyjnych. 

 

Wybory do Samorządu Uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory opiekunów Samorządu Uczniowskiego.

  pedagog, psycholog, wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi

 

wychowawcy,

opiekunowie samorządu uczniowskiego

Doskonalenie kultury osobistej Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, lekcje techniki, zajęcia świetlicowe. Kultura spożywania posiłków w stołówce szkolnej, podczas uroczystości klasowych. Stosowanie zwrotów grzecznościowych. wychowawcy, nauczyciel techniki, kierownik świetlicy, wychowawcy świetlicy, nauczyciele przedmiotowi
Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego Udział w akcji sprzątanie świata, udział w obchodach Dnia Ziemi. Udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt, wycieczki krajoznawcze

Lekcje biologii, geografii i przyrody poświęcone tej tematyce.

wychowawcy, nauczyciel geografii, biologii i przyrody,samorząd uczniowski, wolontariat
Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy. Warsztaty prowadzone przez nauczyciela doradztwa zawodowego nauczyciel doradztwa zawodowego, wychowawcy
Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnychZwiększenie współpracy
z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego
Analiza frekwencji uczniów  

 

Systematyczne informowanie rodziców o absencji uczniów, wywiadówki, konsultacje, indywidualne spotkania z rodzicami

wychowawcy, dyrektor, pedagog
EMOCJONALNA Nauka nabywania świadomości własnych słabych
i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości
Warsztaty dla uczniów prowadzone przez specjalistów
z PPP Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce z udziałem pedagoga szkolnego i psychologa.
pedagog, psycholog, wychowawcy, współpraca z pracownikami PPP
Kształcenie umiejętności rozpoznawania własnych emocji Warsztaty dla uczniów prowadzone przez specjalistów z PPP Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, indywidualne rozmowy z pedagogiem i psychologiem psycholog, pedagog,  

wychowawca, współpraca z pracownikami PPP

Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły Zajęcia integracyjne, lekcje wychowawcze z udziałem psychologa i pedagoga  pedagog, wychowawcy, psycholog
Eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi oraz trudnościami                          w kontaktach
z rówieśnikami.
Organizacja zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, zawierających elementy socjoterapii, integracji sensorycznej.Indywidualne rozmowy z pedagogiem, psychologiem.Zajęcia we współpracy z PPP. pedagog, pedagog specjalny, specjaliści, psycholog, współpraca z pracownikami PPP
Pomoc rodzicom, nauczycielom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. Dostarczenie aktualnych informacji rodzicom, nauczycielom, opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych
i profilaktycznych poprzez spotkania ze specjalistami
wychowawcy, specjaliści
OCHRONA ZDROWIA PSYCHICZNEGO Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą Lekcje wychowawcze z udziałem psychologa, pedagogaBudowanie więzi, dobrych relacji wśród uczniów, dających poczucie wsparcia i bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy.  wychowawcy, pedagog, psycholog
Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie wg ustaleń. wychowawcy, psycholog, pedagog
Odbudowanie
i umacnianie
u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucia wspólnoty (reintegracja)
Lekcje wychowawcze – gry i zabawy integracyjne, rozmowy, warsztaty, wycieczki klasowe. wychowawcy, pedagog, psycholog 
Rozpoznanie potrzeb i zagrożeń uczniów
z Ukrainy wynikających z ich sytuacji kryzysowej
Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. wychowawcy, psycholog szkolny, pedagog
Nabywanie świadomości o niebezpieczeństwach zawiązanych
z korzystaniem
z Internetu, telefonu, portali społecznościowych.
Pogadanki, warsztaty, projekcje filmów edukacyjnych. Spotkania z pracownikami Policji. wychowawcy, psycholog, pedagog, współpraca z Policją

 

 

VIII. ZASADY EWALUACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

  • obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
  • analizę dokumentacji,
  • rozmowy z rodzicami,
  • wymianę spostrzeżeń między wychowawcami i nauczycielami,
  • analizy przypadków.

 

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkoły Podstawowej im. Ziemi Zawichojskiej w Zawichoście w dniu 27.09.2023 r.