Strona główna
PROJEKTY EDUKACYJNE

PROJEKTY EDUKACYJNE

W II semestrze roku szkolnego uczniowie klasy VI pracowali metodą projektu.

Wybrane  tematy wpisały się w realizację szkolnego projektu „Pracownia edukacyjna w szkole podstawowej – Czyste powietrze, woda, gleba oraz odnawialne źródła energii ”.

  1. Temat projektu: „Pogoda w naszym miasteczku” (Korelacja z działaniami Koła Przyrodników”).

    Zespół: Anna Kawalec, Martyna  Szczęsna, Izabela Tatar

                Uczennice poznały składniki pogody, zebrały informacje o przyrządach wykorzystywanych do pomiarów, prowadziły długofalowe obserwacje pogody, systematycznie zbierały dane, poddały je analizie i przedstawiły w postaci graficznej. W czasie obserwacji pogody w naszym miasteczku zauważyły, że w przyrodzie zachodzi wiele zjawisk meteorologicznych, które podziwiamy  np. piękna tęcza, ale także boimy się . Takim zjawiskiem w tym roku były intensywne opady deszczu i zagrożenie powodzią.

    Zdobyta wiedza i umiejętności pomogą korzystać z informacji podawanych w prognozie  i nie dotyczy to tylko decyzji o zabraniu lub nie parasola, ale także podejmowania działań związanych z ograniczaniem globalnego ocieplenia.

  2. Temat projektu: „Ekoetykiety-prąd na zielono”.

    Zespół: Adam Stańczak, Bartosz Stola, Mateusz Zarobkiewicz.

                Uczniowie określili co ma wpływ na duże zużycie energii elektrycznej przez różne urządzenia. Dokonali inwentaryzacji urządzeń AGD i RTV w swoich domach, dokonali podziału etykiet, wykonali album etykiet, poddali analizie etykietę energetyczną, dokonali wirtualnych zakupów sprzętu AGD i dokonali ich porównania. Po realizacji projektu uczniowie wiedzą, że czytając informacje na etykietach stajemy się świadomym konsumentem i podejmujemy decyzje o wyborze określonych np. energooszczędnych sprzętów.


  3. Temat projektu: „ Jedz świadomie ”.

    Zespół: Magdalena Sokół, Justyna Tenderowicz, Natalia Wójcik, Martyna Pilecka.

                Uczennice szukały odpowiedzi na pytanie: Czy dobrze się odżywiamy?

    Przeanalizowały piramidę zdrowego żywienia, poznały rolę składników pokarmowych w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka (przygotowały krótką prezentację), Stworzyły tabelę wartości odżywczych wybranych produktów.

    W czasie realizacji projektu sprawdziły nie tylko co jemy, ale także ile wody wykorzystuje się przy produkcji rozmaitych artykułów. Po analizie danych uświadomiły sobie jak dużo wody pochłania produkcja jedzenia. Zwróciły uwagę na to, że posiłki można także komponować z myślą o wodnych zasobach.

  4. Temat projektu: „Dlaczego samolot lata?”

    Zespół: Piotr Dziubiński, Kacper Filipek, Konrad Maziarski, Adam Trębacz.

                Uczniowie obserwując unoszące się w powietrzu latawce, szybowce, lecące samoloty postawili sobie pytania: „Jak to możliwe?”, „Czy latanie samolotem ma wpływ na środowisko?”, „Jeśli tak to jakie?”. Aby uzyskać na nie odpowiedź podjęli szereg działań. Przeprowadzili doświadczenia pokazujące, że powietrze można zobaczyć, dotknąć, poczuć. Dowiedzieli się dzięki czemu możliwe jest latanie. Zebrali wszystkie za i przeciw lataniu samolotem. Szukali proponowanych rozwiązań „ekologicznych lotów”. Dziś uczniowie zdają sobie sprawę, że „żelazne maszyny” nie idą w parze z ekologią, ale to oni mogą wybrać bardziej przyjazny środowisku środek transportu.

  5. Temat projektu: „Gleba”.

    Zespół: Jakub Małys, Bartosz Kołodziejczyk, Aleksy Wiciński, Jakub Wójcik.

                Podejmując się realizacji projektu uczniowie chcieli sprawdzić jak ważne znaczenie   dla życia na Ziemi ma gleba. Stworzyli mapę myślową „Ziemia”. Zdobyli informacje o wybranych zwierzętach glebowych. Wykonali album „Zwierzęta żyjące w glebie”. Przeprowadzili doświadczenie „Dżdżownica i jej wpływ na glebę”. Pobrali , zbadali próbki  i określili  właściwości gleby.  Znaleźli źródła zanieczyszczeń gleby i określili sposoby zapobiegania jej degradacji.

    Po realizacji projektu stwierdzili, że gleba obok powietrza i wody jest jednym z niezbędnych zasobów środowiska. Warunkuje właściwe funkcjonowanie organizmów żywych, wpływa na rozkład martwej materii, magazynuje wodę, zapewnia byt człowiekowi.

    Trzeba także pamiętać, że zanieczyszczenie gleby to ogromne zagrożenie dla człowieka. Być może rolnictwo ekologiczne to sposób życia w symbiozie z naturą.

  6. Temat projektu: „Naturalne piękno naszych mieszkań”.

    Zespół:  Wiktoria Gęza,  Gabriela Romańska, Karolina Świt.

                Uczennice przygotowały krótką prezentację na temat „Jak sprzątały nasze prababcie?”. Dokonały przeglądu produktów do sprzątania. Porównały skład produktów chemicznych i ekologicznych. Obliczyły cenę za 1 ml. Przeanalizowały wady i zalety produktów z obu grup.  Samodzielnie przygotowały ekologiczne środki czystości  (opracowały  skład, wymyśliły nazwy, opracowały etykiety). Przygotowały ulotki zachęcające do samodzielnego przygotowania produktów na bazie bezpiecznych substancji (ocet, soda oczyszczona, kwasek cytrynowy, olejki eteryczne).       

Realizację projektów koordynowała pani Mariola Garbacz.

Zawartość strony oraz wszystkie fotografie są autorstwa ZSiP w Zawichoście, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawach autorskich oraz prawach pokrewnych wszelkie prawa do fotografii i materiałów na stronie są własnością autora. Kopiowanie, powielanie i rozpowszechnianie tekstów, zdjęć, jest zabronione i wymaga zgody na piśmie.

Leave a Comment

*

*