Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny
Szkoły Podstawowej im. Ziemi Zawichojskiej w Zawichoście
w Zespole Szkoły i Przedszkoli w Zawichoście
na rok szkolny 2023/24
Podstawa prawna:
Ponadto wykorzystano:
Wstęp
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej im. Ziemi Zawichojskiej w Zawichoście opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze Statutem szkoły w tym warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego. Istotą działań wychowawczych
i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze intelektualnej, moralnej, społecznej, emocjonalnej i ochrony zdrowia psychicznego. Proces wychowania jest wzmacniany
i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Program powstał w oparciu o:
Podstawowym celem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:
Nasza szkoła jest nowoczesną, przyjazną placówką, przygotowującą uczniów
do kontynuowania nauki na kolejnym etapie edukacyjnym. Program Wychowawczo
– Profilaktyczny jest ukierunkowany na ucznia i jego potrzeby, umożliwiając mu jego rozwój.
Wysoki priorytet ma także profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów po wygaśnięciu epidemii COVID-19. Misją szkoły jest „osiągnięcie zaburzonej równowagi między przewartościowanym nauczaniem a niedowartościowanym wychowaniem uzupełnianym o profilaktykę” (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego.”).
II. SYLWETKA ABSOLWENTA
Dążeniem szkoły jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
III. CELE OGÓLNE
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowaniu wiedzy
i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli
i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń
i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, wpływu niskiego poziomu kondycji psychicznej na funkcjonowanie w życiu, skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
Działania te obejmują w szczególności:
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
Zadania profilaktyczne programu to:
IV. STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
Dyrektor szkoły:
Rada pedagogiczna:
Nauczyciele:
Wychowawcy klas:
Pedagog specjalny, m.in.:
współpracuje z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, rodzicami
i uczniami:
Pedagog szkolny/psycholog:
Rodzice:
Samorząd uczniowski:
VI. SZCZEGÓŁOWE CELE WYCHOWAWCZE DO REALIZACJI W ROKU SZKOLNYM 2023/2024
Obszar rozwoju intelektualnego:
Obszar rozwoju moralnego:
Obszar rozwoju społecznego:
Obszar rozwoju emocjonalnego:
Obszar ochrony zdrowia psychicznego:
VII. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
SFERA | Zadania | Forma realizacji | Osoby odpowiedzialne |
INTELEKTUALNA | Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów |
Przeprowadzanie w klasach diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracyProwadzenie zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, warsztatów, konkursów, udział w wystawach i życiu kulturalnym miastaPrzygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły i w środowisku lokalnym | nauczyciele, wychowawcy, dyrektor |
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień | Zajęcia z orientacji zawodowej | wychowawcy, nauczyciel doradztwa zawodowego | |
Kształtowanie postawy twórczej | Udział w konkursach rozwijających talenty, programach artystycznych na uroczystości szkolne i środowiskowe. | wychowawcy, organizatorzy konkursów, nauczyciele wskazani jako odpowiedzialni za poszczególne działania, | |
Kształcenie samodzielnego formułowania i wyrażania sądów |
Warsztaty z pedagogiem na lekcjach wychowawczych – w razie potrzeby prowadzone przez pracownika PPP. | wychowawcy, pedagog, współpraca z pracownikami PPP | |
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewnętrznych | Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce | wychowawcy, dyrektor | |
Uczenie planowania i dobrej organizacji własnej pracy |
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, praktyczne sposoby zarządzania czasem na warsztatach prowadzonych przez pedagoga szkolnego | pedagog, wychowawcy | |
Stwarzanie możliwości osiągnięcia lepszych wyników, wyrównywania szans edukacyjnych uczniom z problemami ze szczególnym uwzględnieniem uczniów przybyłych z Ukrainy. | Realizowanie założeń edukacji włączającej.Prowadzenie zajęć dydaktyczno- wyrównawczych i korekcyjno – kompensacyjnych. | nauczyciele, specjaliści | |
MORALNA | Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej | Działalność charytatywna, wolontariat szkolny | opiekunowie samorządu szkolnego, wolontariatu, wychowawcy |
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnychPoznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu. |
Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych, lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu, wycieczki, poznawanie historii regionu, jego zabytków, znaczenia jego herbu i patronki miasta. | nauczyciele wskazani jako odpowiedzialni za poszczególne działania, wychowawcy, nauczyciel historii | |
Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii | Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, lekcje geografii i historii, wycieczki | nauczyciele przedmiotowi, wychowawcy | |
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję | Spotkanie grupowe lub indywidualne z pedagogiem szkolnym, psychologiem, pracownikiem PPP.Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. Rozmowy z uczniami przy okazji omawiania podobnych treści na innych przedmiotach.Zapoznanie uczniów z Prawami Dziecka. | pedagog, psycholog
wychowawcy, nauczyciele przedmiotów, współpraca z pracownikami PPP |
|
Bezpieczeństwo | Zapoznanie uczniów z regulaminami obowiązującymi w szkole.Organizowanie pogadanek, zajęć warsztatowych dotyczących bezpieczeństwa. Zapoznanie uczniów z telefonami alarmowymi, z zasadami pierwszej pomocy.
Zajęcia we współpracy z ratownikami medycznymi i przedstawicielami Policji. Zapoznanie z zasadami BHP na lekcjach. |
wychowawcy, nauczyciele, współpraca z Policją, ratownikami medycznymi | |
Promowanie zdrowego stylu życia | Dzień Sportu. Zajęcia o zdrowym stylu życia, zdrowym odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka. Zajęcia o szkodliwości stosowania używek prowadzone przez wychowawców. Udział w akcjach, konkursach oraz zajęciach, spektaklach profilaktycznych, dotyczących promowania zdrowego stylu życia. | nauczyciel biologii i wychowania fizycznego, wychowawcy, pedagog | |
SPOŁECZNA | Poznanie reguł zachowania w miejscach publicznych. Uczenie samodzielności. | Poznawanie form dobrego zachowania w ramach zajęć edukacyjnych oraz stosowanie ich w sytuacjach codziennych.Zwracanie uwagi na stosowanie zwrotów grzecznościowych. Udział w imprezach kulturalnych z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i dobrego zachowania.Wdrażanie uczniów do samodzielności (samodzielne korzystanie z biblioteki, świetlicy i stołówki szkolnej) |
wychowawcy, nauczyciele |
Kształtowanie przekonania o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej, a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły |
Omówienie zasad statutu szkoły i regulaminów szkolnych. Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce. | wychowawcy | |
Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.Uczenie zasad samorządności i demokracji |
Lekcje wychowawcze z udziałem pedagoga, psychologa – w razie potrzeby.Podejmowanie działań w grupach w czasie zajęć lekcyjnych.
Wybory do Samorządu Uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory opiekunów Samorządu Uczniowskiego. |
pedagog, psycholog, wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi
wychowawcy, opiekunowie samorządu uczniowskiego |
|
Doskonalenie kultury osobistej | Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, lekcje techniki, zajęcia świetlicowe. Kultura spożywania posiłków w stołówce szkolnej, podczas uroczystości klasowych. Stosowanie zwrotów grzecznościowych. | wychowawcy, nauczyciel techniki, kierownik świetlicy, wychowawcy świetlicy, nauczyciele przedmiotowi | |
Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego | Udział w akcji sprzątanie świata, udział w obchodach Dnia Ziemi. Udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt, wycieczki krajoznawcze
Lekcje biologii, geografii i przyrody poświęcone tej tematyce. |
wychowawcy, nauczyciel geografii, biologii i przyrody,samorząd uczniowski, wolontariat | |
Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy. | Warsztaty prowadzone przez nauczyciela doradztwa zawodowego | nauczyciel doradztwa zawodowego, wychowawcy | |
Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnychZwiększenie współpracy z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego |
Analiza frekwencji uczniów
Systematyczne informowanie rodziców o absencji uczniów, wywiadówki, konsultacje, indywidualne spotkania z rodzicami |
wychowawcy, dyrektor, pedagog | |
EMOCJONALNA | Nauka nabywania świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości |
Warsztaty dla uczniów prowadzone przez specjalistów z PPP Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce z udziałem pedagoga szkolnego i psychologa. |
pedagog, psycholog, wychowawcy, współpraca z pracownikami PPP |
Kształcenie umiejętności rozpoznawania własnych emocji | Warsztaty dla uczniów prowadzone przez specjalistów z PPP Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, indywidualne rozmowy z pedagogiem i psychologiem | psycholog, pedagog,
wychowawca, współpraca z pracownikami PPP |
|
Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły | Zajęcia integracyjne, lekcje wychowawcze z udziałem psychologa i pedagoga | pedagog, wychowawcy, psycholog | |
Eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi oraz trudnościami w kontaktach z rówieśnikami. |
Organizacja zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, zawierających elementy socjoterapii, integracji sensorycznej.Indywidualne rozmowy z pedagogiem, psychologiem.Zajęcia we współpracy z PPP. | pedagog, pedagog specjalny, specjaliści, psycholog, współpraca z pracownikami PPP | |
Pomoc rodzicom, nauczycielom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. | Dostarczenie aktualnych informacji rodzicom, nauczycielom, opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych poprzez spotkania ze specjalistami |
wychowawcy, specjaliści | |
OCHRONA ZDROWIA PSYCHICZNEGO | Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą | Lekcje wychowawcze z udziałem psychologa, pedagogaBudowanie więzi, dobrych relacji wśród uczniów, dających poczucie wsparcia i bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy. | wychowawcy, pedagog, psycholog |
Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej | Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie wg ustaleń. | wychowawcy, psycholog, pedagog | |
Odbudowanie i umacnianie u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucia wspólnoty (reintegracja) |
Lekcje wychowawcze – gry i zabawy integracyjne, rozmowy, warsztaty, wycieczki klasowe. | wychowawcy, pedagog, psycholog | |
Rozpoznanie potrzeb i zagrożeń uczniów z Ukrainy wynikających z ich sytuacji kryzysowej |
Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. | wychowawcy, psycholog szkolny, pedagog | |
Nabywanie świadomości o niebezpieczeństwach zawiązanych z korzystaniem z Internetu, telefonu, portali społecznościowych. |
Pogadanki, warsztaty, projekcje filmów edukacyjnych. Spotkania z pracownikami Policji. | wychowawcy, psycholog, pedagog, współpraca z Policją |
VIII. ZASADY EWALUACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkoły Podstawowej im. Ziemi Zawichojskiej w Zawichoście w dniu 27.09.2023 r.